zondag 8 januari 2017

Duurzame voedselbereiding

Kilometer 0


Laatst aten wij in een restaurant. Op zich al bijzonder, want dat komt zelden voor. In elk geval met de gezinsleden. De maaltijd was ons aangeboden en daarom waren we verplicht een 30-tal km te rijden. 

Het restaurant was, hoewel niet overdreven, van het type vierkante-borden. In tegenstelling tot de eetgelegenheden hier in de buurt die er prat op gaan "casal" te koken. Niet casual, maar zoals Oma dat al deed. In het Catalaans betekent casa huis. En Oma had ronde borden, dus.......ronde borden. 
Het restaurant was ook een beetje rasta. Volgens mij is dat in Nederland weer teruggekomen door de hipster-golf, maar hier is het nooit weggeweest. Hippies uit de grote stad wordt daarmee bedoeld. 
Op de kaart stonden de gerechten. Daarnaast stond er op dat dit één van de 65 restaurants in Catalonië was die de onderscheiding "KM 0" mogen dragen. Dat is een slowfood beweging. De eis voor toelating tot dit gezelschap is dat er bij 5 gerechten die op de kaart staan produkten zijn verwerkt die worden geproduceerd binnen een straal van 100 km. KM 100 is nooit iemand opgekomen blijkbaar.
In Nederland bestaat ook slowfood, maar het doet er in Nederland dan weer niet toe wáár je de pruimen plukt, als het maar pruimen zijn die op de lijst van 76 produkten staan (een heleboel hele koeien en schapen staan er op, naar ik aanneem worden die deelsgewijs geserveerd) op de lijst van bedreigd voedsel. En geen 5 in Nederland, maar slechts 3. Dus honing uit Limburg in Groningen op de kaart is toch slow-gecertificeerd.




Noord Hollandse Blauwe Hoen, slowfood certified

Het liefst van de categorie presidium. Dat is bedreigd voedsel met gevaar voor acute uitsterving. Vermoed ik, want de categorie presidium op de lijst van Slowfood Nederland waar ik hier een voorbeeld van wilde laten zien, is beveiligd!:

Presidia

Foutpagina


De gewenste pagina is niet gevonden of u moet eerst inloggen om de informatie van dit beveiligde gedeelte van site te kunnen zien.

Misschien is de bedreiging zo acuut dat het louter inzichtelijk maken op een openbaar toegankelijke website de uitstervingskans vergroot? Bijvoorbeeld bij de befaamde terroristische cel "De Noord Hollandse Blauwe Hoen Knuppelaars" agressie opwekt? Je weet het niet.

Het menu


Persoonlijk vind ik 5 (of 3) verwerkte ingrediënten niet héél erg veel. In Catalonië is het makkelijker, bio/eco en 100 km. In Nederland moet je wel erg van grootmoeders traditionele keuken van worst, bonen en aardappelen zijn. Een blaadje sla zul je op je langzame bord niet (met keurmerk) tegenkomen. 

Dat "KM 0" trok in eerste instantie mijn aandacht omdat ik liep te piekeren over wat je die mensen in zo'n hut nou eigenlijk te eten moet geven. Onze hut bevindt zich op ruim 2 uur lopen van de dichtsbijzijnde weg, een niet onbelangrijk detail.
Zoals ik vind dat je bij het realiseren van een duurzaam gebouw de aangewende "embodied energy" (wat het aan energie kost om het te produceren) behoort te betrekken, zo vind ik dat je moet nadenken over de gehele productieketen bij het bereiden van maaltijden. 
Het voordeel van zo'n hut is gelukkig wel dat één keer nadenken wel genoeg is. Bijna alle hutten hier koken al 20 jaar iedere dag hetzelfde. Sommige hutten zelfs als mensen daar meerdere nachten achtereen verblijven. 
Wij zijn hier de standaard van Franka's keuken gewend, dus zo makkelijk gaan we er ons niet van afmaken. We gaan het onszelf zelfs extra moeilijk maken. 

Water

Eten bestaat vooral uit water. (vlees 70 %, aardappelen 75 %, brood 40 %, sla 96 %, appels 76 % enz.) Nu bestaat drank toevallig ook merendeels uit water. Dat is al erg genoeg, daar ga ik het later over hebben. 

Mensen eten gemiddeld 1-1,5 kg voedsel/dag en daar komt 1,5-2 kg vocht bij. Van dat eten moet ongeveer 1/3 uit groente en fruit bestaan volgens de schijf van 5. De rekensom bespaar ik u, maar al met al bestaat die 1-1,5 kg eten uit driekwart water.
Stel nou dat je dagelijks 40 mensen te eten wilt geven. Dan moet je als je er niet over nadenkt 53 kg voedsel naar boven zeulen. Waarvan 40 kg een paar uur later wordt uitgepiest. 

Dat betekent dus "light" food. In de zin van weinig wegend, want een duurzaam dingetje van ons is dat we geen helikopters willen gebruiken. 

Lopend buffet


Gerelateerde afbeelding



Vlees is 75 % water. Maar vlees heeft poten. Een optie zou het zijn het vleesverwerkingsproces uit te stellen tot kort voor de consumptie. Dan loop je één keer naar boven met het benodigde aantal lammetjes. Tegen de tijd dat de maaltijdbereiding zijn aanvang neemt, vraag je aan de spelende kindertjes of je éven dat ene lammetje mag vast houden........

Afbeeldingsresultaat voor lammetjes knuffelen texel


....en doet je ding.

Afbeeldingsresultaat voor lamskarbonade



Nu vrees ik dat ik met mijn duurzame ondernemersplan allerlei gevoelige snaren aan het raken ben. 

Vreemd plan? Ik weet niet of u weleens in een visrestaurant bent geweest?

Kreeft



Bladgroenten uit eigen kas

Dat van die lammetjes zie ik niet snel gebeuren. Je zit met veterinaire formaliteiten en er schijnt tegenwoordig een beer in dat bos te wonen. Nu zijn beren volgens onze plaatselijk natuurbeschermers wel herbivoren, maar toch.......volgens andere bronnen lusten ze wel een lammetje. 

Realistischer en haast net zo leuk als rondhuppelende lammetjes (die na een tijdje toch saaie schapen worden en gaan stinken) is het kweken van eigen groente. Een heuse kas!

Waar je tussen de kroppen sla je dis geniet. Verser heb je het nergens, sla groeit snel en bestaat voor 96 % uit water. 
Als u een groenere manier weet om leuk duurzaam leuk te beleven, dan houd ik mij aanbevolen. 
En als we al het brood voor het ontbijt, lunchpakket en avondmaaltijd als bijgerecht zelf gaan bakken, komt u bij binnenkomst in plaats van in een stinkende schapenstal in een vers-brood-geuren-pallet terecht. 

Mmmmmm & heel veel kilo's.


Terug naar de website

Geen opmerkingen:

Een reactie posten