woensdag 4 december 2013

GPS

Het besluit is genomen: we gaan alle wandelingen die op onze site staan updaten. Dat belooft een heidens werk te worden, maar het lijkt ons noodzakelijk. De bergen zijn de afgelopen vijftien jaar, een tweetal kleine bevingen (tussen de 3 en 4 op de schaal van Richter) daargelaten, grosso modo wel op hun plek gebleven, maar de overige omstandigheden niet.
In de eerste plaats is er door menselijk ingrijpen van alles veranderd. Er zijn oude paden opgeknapt waardoor er wandelingen zijn die er 15 jaar geleden niet waren. Sommige van die paden zijn inmiddels weer terugoverwoekerd, dus zijn ze er toch weer niet.
Maar er zijn ook inspanningen verricht om paden die destijds behoorlijk wat oriëntatievermogen vergden te markeren. En er zijn paden die ooit gemarkeerd zijn, door ons of door een Alpenvereniging, en inmiddels door verwering hun markeringen weer hebben verloren. En wij hebben nog altijd een aantal projecten "in the pipeline", daar moet ook eindelijk eens iets mee.
Verder hebben wij die wandelbeschrijvingen destijds gemaakt als service voor onze klanten. Dus wij dachten dat als er iets verandert, wij dat dan aan hen zouden kunnen uitleggen. Ook dat werkt niet zo. Al heel snel kwamen wij erachter dat ook Nederlanders en Belgen die bijvoorbeeld in Espot bivakkeren gebruik maken van onze site. Daar is niks mis mee, ik vind het zelfs een blijk van waardering, maar het leidt wel tot de overweging dat je een verantwoordelijkheid hebt die verder draagt dan wat goedbedoelde adviezen aan mensen waarmee je rechtstreeks contact hebt en waarbij je op grond van een persoonlijke inschatting mensen nog eens extra kunt waarschuwen, als je dat nodig acht.
Tenslotte, zeker niet het minst zwaarwegende argument, zijn de mensen veranderd. Een advies als "neem altijd regen,- en warme kleding mee als je de bergen intrekt" volstaat niet meer. Mensen willen, naar mijn indruk,  tegenwoordig weten hoe laat het waar en hoeveel gaat regenen. Je kunt daar wel neerbuigend over doen, die neiging heb ik, maar daar is niemand bij gebaat. De klant niet, die wil gewoon weten of zijn quality-time wel tot het uiterste wordt uitgenut ("Ik heb maar 17 dagen vakantie per jaar, daar werk ik het hele jaar voor, dus ik moet er optimaal van genieten.") en ik ook niet, want mijn quasi bijdehante opmerking dat je in plaats van iedere dag drie uur op je Smartphone te surfen om te kijken wat je kunt verwachten in de toekomst -waar dat natuurlijk weer doorgaat, enz.- ook kunt inwisselen voor drie uur van het hier & nu genieten, komt niet aan. En na een paar van zulke opmerkingen denk ik dan: Ok, laat maar zitten, ik hoef mijn punt niet zo nodig weer te scoren.
Dus gaan wij alle wandelingen met GPS-coördinaten labellen, zo mogelijk met een eenvoudig downloadbare app. Ik heb er de ballen verstand van (neem gewoon een regenjas mee als ik de bergen inga) maar dat bestaat vast wel. Wandeling opzoeken, druk op de knop en de hele route zit in je GPS of op je telefoon. Klaar!

Nog één ding: Ook al voorspelt weer-on-line prachtig weer, in de bergen blijven een regenjas en warme kleding onontbeerlijke accessoires, daarover gaan we nooit discussiëren.

Terug naar de website

Geen opmerkingen:

Een reactie posten