woensdag 8 januari 2014

Leermoment

John van Dijk, de gewezen Schiedamse mercedes-tycoon zei ooit in een interview in HP/De Tijd: "Als een klant de showroom binnenkomt, weet ik al welk model hij op het oog heeft. De kunst van het autoverkopen is om die klant een model aan te smeren dat een klasse duurder is. En je moet ze er niet indouwen, je moet ze er in laten glijjen..." Daar moest ik net aan denken. 

Haal ons alsjeblieft van de lijst. We zijn destijds zo onbeschoft behandeld door jou nadat we volgens jou wel erg laat (rond 1900 uur) aankwamen en ook nog een hond bij ons hadden was er ondanks onze reservering geen plek voor ons. Je was zelfs te belazerd om ons nog een alternatief aan te wijzen in de buurt. Die hebben we gelukkig zelf gevonden bij campingeigenaars die wel gastvrij waren.

Bovenstaand het integrale antwoord van iemand die aan wilde geven niet langer in ons adressenbestand te willen staan. Heet mijn blok hierboven nog "Dovenetels en andere stekeligheden", waarin een verhaal staat met een tamelijk prettige afloop, de kopie van dit mailtje dd 17 januari 2014 kun je gerust benoemen als "another cup of tea". Om in de beeldspraak te blijven: Een val vanaf een paar meter hoogte in een scherpsnijdende cactus. Met giftige doornen bovendien. 

Voor de duidelijkheid: Het mailtje kent geen aanhef. Wel een ondertekening die ik ivm privacy-overwegingen niet heb gekopiëerd. 

Zelf was ik het voorval al vergeten, maar deze meneer blijkbaar niet. Ik heb, die conclusie lijkt me gerechtvaardigd, blijkbaar op die gedenkwaardige 24 juli 2009 iets verkeerd gedaan. Bij mij komt -vanzelfsprekend?- de behoefte op om mijn versie op te schrijven. Dat doe ik niet, ik probeer het op te vatten als kritiek waar ik iets van kan leren. In ieder geval twee dingen: wij moeten op de website héél duidelijk aangeven dat honden bij ons niet welkom zijn én wij moeten bij de reservering aangeven dat aankomst na 19.00 u wel mogelijk is, maar tot gevolg heeft dat wij geen tijd hebben om je fatsoenlijk welkom te heten. Het is nl. topdrukte voor ons vanaf zeven uur. 

En dan de resulterende vraag.  Behandel ik mensen onbeschoft? Dat weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik ben wel direct, op het botte af zou ik zeggen, en mijn humor is niet ieders humor. Daar kan ik wel iets mee. Maar onbeschoft? Wat betekent dat eigenlijk?


ONBESCHOFT

1) Aanmatigend 2) Boers 3) Brutaal 4) Buitengewoon lomp 5) Boosaardig gedrag 6) Cynisch 7) Frank 8) Grof 9) Grof in manieren 10) Honds 11) Hufterig 12) Insolent 13) Inhalig 14) Impertinent 15) Lomp 16) Niet beschaafd 17) Niet elegant 18) Niet fatsoenlijk 19) Niet welgemanierd 20) Onbehouwen 21) Onbeschaafd 22) Ongegeneerd 23) Ongemanierd 24) Onhoffelijk

Daar schiet ik slechts ten dele iets mee op. Van de 24 omschrijvingen zijn er wel een flink aantal die op sommige momenten op mijn gedrag van toepassing verklaard zouden kunnen worden, wat niet zo verwonderlijk is, want het zijn toch voor een groot deel synoniemen. Hetgeen makkelijk gecontroleerd kan worden door ze over & weer in een on-line-woordenboek te stoppen. 

Er zijn er echter ook een paar bij die absoluut niet op mij slaan: boosaardig, inhalig, honds.........daar kan ik weinig mee. Daarmee wordt de uitkomst een onbeslist, jammer. 

"Hebben jullie een hond bij je?" vroeg ik heel verbaasd. Het antwoord luidde: "Ja, hoezo, mag dat dan niet ofzo?" en ik begon nog: "Eh......nee" Maar nee, het klopt wel, ik kan dat niet zo goed, als autoverkoper ben ik niet geboren. Mensen de deur wijzen op een manier dat zij zelf denken dat ze ervoor gekozen hebben om te vertrekken is niet mijn kracht............. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten