donderdag 13 februari 2014

Rondje Estaon: GPS 2

Een tijdje geleden schreef ik onder het kopje "GPS" dat wij al onze wandelbeschrijvingen gaan opleuken. Eén van de gadgets moet worden dat wij de wandelingen van GPS-coördinaten gaan voorzien. Zo luidde het plan. Ik suggereerde dat er vast wel een slimme App bestaat waarmee dat te regelen valt. Nou die is er. Hij heet Wikiloc en het is een site waar zo'n beetje iedere wandelbeweging ter wereld op kan worden gevonden. In ieder geval in onze wereld, in Nederland is het niet zo populair.

Je kunt zelf je tracks opladen. Uitladen gaat ook, je kunt kiezen tussen verschillende uitlaadbestandjes voor je mobiele telefoon. (Zelfs Windowsphone wordt ondersteund geloof ik, hoewel dat van secundair belang is. Het eerste wat Nokia, net overgenomen door Microsoft, op het Mobilephone-congress in Barcelona deze week heeft aangekondigd is dat ze over zullen stappen op Android.) Daarnaast "uiteraard" Garmin en zelfs Google Earth. Kortom, de wet van de stimulerende achterstand. Het grootste gedeelte van de wandelingen die ik moest gaan nalopen kan ik zo vinden. Linkje hier of daar, daar kom ik wel uit.
Ik zal het meteen even testen. Laten we eens een wandelingetje maken van de parkeerplaats hier beneden aan de hoofdweg richting Escaló naar Het kasteel Llort .

Photo of Castell de Llort - Escaló
Castell Llort, uitkijkend op Berrós Jussà (niet zichtbaar op de foto)

Geprobeerd? Ik wel, bij mij werkt het. Je krijgt er meteen een paar foto's bij aangeleverd, hoogteprofieltje, een beschrijving van de wandeling, de looptijd en de zwaarte wordt vermeld. Dat is logischerwijze een beetje afhankelijk van de betreffende wikiloc-oplader, maar daar kan ik indien nodig invloed op uitoefenen.

En nu ik toch begonnen was, heb ik meteen geprobeerd of ik meerdere wandelingen aan elkaar kan plakken om een rondje te laten zien op een driedimensionale afbeelding van Google Earth. Ongelooflijk! Ook dat kan (ik)! Onderstaand het bewijs. Een rondje dat haast bij ons huis begint. Daar hoeft nog maar een miezerig klein stukje aan te worden toegevoegd. Alternatieven, zo gewenst, kunnen we er ook bij zetten.



Kortom, in plaats van de geplande minimaal 30 dagen nalopen van alle bestaande wandelingen, kan ik het meeste van achter mijn scherm doen. Mijn zus zegt, niet geheel ten onrechte, dat er nog wat couleur locale bij moet en dat er dingen in het veld moeten worden gecheckt. Nou, dan doen we dat, dan kom ik ook nog eens buiten.

Terug naar de website

Geen opmerkingen:

Een reactie posten