maandag 11 januari 2016

De familie Doorsnee II: Koelen en vriezen

Het frame

Familie Doorsnee gebruikt 3100 kWh aan elektriciteit per jaar. Familie Doorsnee die bij ons op bezoek komt een beetje méér. Dat komt niet omdat onze gasten milieucriminelen zijn. Dat komt omdat het cohort waaruit onze gasten wordt gerecruteerd een hoger inkomen heeft dan de echte familie Doorsnee. Omdat ik weleens vaker heb geschreven over milieu, heb ik me daar een beetje in verdiept. Energieverbruik en inkomen zijn direct gecorreleerd. U verbruikt daardoor ondanks dat u misschien groen & duurzaam bent en politiek gezien het beste met de mensheid en het milieu voor heeft tóch meer energie dan die bijstandsmoeder die in een andere wijk van uw dorp of stad in een veel kleinere behuizing woont.

Energie

Als we er vanuit gaan dat u méér energie verbruikt dan die 3100 kWh, verbruikt uw gezin dus ongeveer 10 kWh per dag. Dat getal onthoudt makkelijker dan 8,493150684931507 en bovendien is 10 kWh de hoeveelheid energie die vrijkomt bij verbranding van een liter benzine of diesel, LNG en een m3 aardgas. Ongeveer dan, maar als ballpark klopt het aardig. Gevolg van deze wetenswaardigheid is weer dat de 1400 m3 aardgas van de familie Doorsnee (uw familie Doorsnee een beetje méér) overeenkomt met 14000 kWh aan energie. De thermostaat in uw huis met één graad verlagen levert dus ongeveer 1400 kWh aan besparing op, dat is de helft van uw elektra verbruik. Ik dwaal een beetje af, 
als u niet zo van cijfers houdt, kunt u de volgende alinea overslaan. 

Spaarlamp

Het is wel aardig om te weten dat u zo'n 2000 kWh aan energie verbruikt als u met een auto die 1:14 rijdt (7,2 l/100 km) naar ons toerijdt. Vliegen kost globaal net zoveel, maar dan per persoon.
Dat impliceert dat het reisje van onze kinderen naar New York afgelopen zomer ongeveer net zoveel energie heeft gekost, 24000 kWh, als de familie Doorsnee, laat ik zeggen ons gezin, in 8 jaar aan elektra verbruikt. 
Nu hebben wij spaarlampen, al minstens 20 jaar. En we laten geen licht branden in ruimten waar wij niet verblijven. Als ik het naar ons toereken, scheelt dat ten opzichte van de inmiddels verboden gloeilamp max. 500 kWh/jaar. 20 jaar weinig spaarlampen gebruiken (10000 kWh)hebben dat tripje naar New York dus nog niet voor de helft terugbetaald. 

Koelen en vriezen.......

In de meeste portiekflatjes is geen ruimte voor een grote dubbeldeurs Amerikaanse koelkast met ijsblokjesmachine en andere gadgets. Het 7 jaar oude tafelmodelkoelkast met vriesvakje van onze bijstandsmoeder verbruikt daardoor toch maar de helft van uw enkele jaren oude Amerikaanse glimmer. Zo werkt het ongeveer. 
Tegelijkertijd, en dan belanden we in de buurt van waar ik naar toe wil, conditioneert zo'n Amerikaan mede ons gedrag. 
In plaats van een fles Ranja (ongekoeld) en water uit de kraan, staan er bij uw familie Doorsnee waarschijnlijk minstens vijf soorten Fris & Fruit in de koelkast. Dan heb je wat te kiezen! Daarnaast bier in verschillende smaken, een paar flesjes witte wijn en een divers aanbod aan zuivelprodukten. Bij mijn ouders stond er vroeger één kratje bier in de kelder, een fles advocaat en Madeira voor de verjaardagen en voor zondag uit de kerk een fles jenever. De melkboer kwam dagelijks langs........




.....op vakantie

Dan gaat uw familie Doorsnee op vakantie. Kamperen bij ons bijvoorbeeld, lekker terug naar de basics in de natuur. Die Amerikaanse koelkast past zelfs niet op een ruime aanhanger, dus u heeft een probleem. Een groot probleem zelfs, want ik heb hier geen electriciteit! Althans, niet voor elke klant een stopcontact bij de tent. Wat nu?

Regelmatig krijg ik vragen over dit probleem. Bijvoorbeeld of uw familie Doorsnee een koelkast op gas op de aanhanger moet zetten om de noodzakelijke dingen te kunnen koelen. 

En dan begint de dominee in mij opeens heel erg op te spelen. Wat is noodzakelijk, bijvoorbeeld? Volgens mij kun je kamperen zonder koeling, maar als we het over de basics hebben -wij wilden terug naar die basics tenslotte- is het gekoeld bewaren van een paar plakjes vleeswaar, een stukje kaas en desnoods een pakje boter wel voldoende. 
Als je terugkomt van je wandeling of andere uitje die dag ga je even langs de winkel om boodschappen te doen voor het avondeten, het broodbeleg voor de volgende dag aan te vullen en klaar ben je. Denk ik bij mezelf. Net zoals mijn moeder vroeger, uw moeder of oma: Dagelijks langs de winkel. En met een pak pasta, een paar uien, een courgette en wat tomaten haal je ongekoeld de avondmaaltijd van morgen ook nog wel en kan je morgen rustig bij de tent blijven liggen.

De coole dominee 

Dat klinkt allemaal wel min of meer coherent, maar de praktijk leert dat mensen niet altijd op mijn preken zitten te wachten. Afgelopen jaar heb ik voor het eerst een koel,- vriescombi voor onze gasten in gebruik genomen. Voordien hadden wij slechts een diepvriesje voor de koelelementen. 

Enigszins tegen mijn controlezucht in besloot ik niet voor iedere familie een bakje te maken om de aanwezige koelruimte eerlijk te verdelen. Een gewaagd experiment! Ik beperkte mij slechts tot het aan-wijzen wáár die zich bevond en -op het feit dat die door iedereen gebruikt werd. Een zelfregulerend systeem zou er aldus ontstaan. 

Het ging niet eens zo slecht, gelukkig waren er ook klanten die tóch hun eigen familie Doorsnee gaskoelkast bij zich hadden......., maar gedurende het seizoen heb ik er toch een paar keer bier en fris uit moeten kieperen omdat andere gasten hun vleeswaren niet kwijt konden. 
En toen alle gasten vertrokken waren, zat die koelkast/diepvries nog vol. Met rode wijn, diepvriesmaaltijden, beschimmelde kaas, flessen frisdrank en een hoop andere zooi. 

De coole dominee staat op zo'n moment licht vertwijfeld door de geopende deur te staren. Volgend jaar weer proberen, toch van die tupperware bakjes per tentplaats gaan uitdelen of toch maar gaan preken en de Tien Geboden van het juiste koelkastgebruik in die deur beitelen opdat het beter ga? En gaat het dan beter?

Want met een ongeïnteresseerde blik tegen een kindje dat haar pakje ham er niet ingepropt krijgt zeggen: Dat is niet mijn probleem, nee, dat kan ik dan weer niet.....

Terug naar de website




Geen opmerkingen:

Een reactie posten