woensdag 27 januari 2016

Everzwijnen en geheime verdragen

De partij voor de dieren

Mijn buurvrouw is boerin. Mijn buurman is boer, dat zie je vaker. Eens vroeg ik aan mijn buurvrouw wat zij van dierenbescherming vond, met name van de wilde zwijnen waar wij in ons dalletje mee samenleven? Zij antwoordde mij zonder daar over te hoeven nadenken: "Een goed wild zwijn is een dood wild zwijn." Einde gedachtenwisseling. 
Vroeger met haar man, tegenwoordig met haar schoonzoon, heb ik een geheim verdrag gesloten. Daar kom ik zo op, het heeft met jachtgeweren te maken. 
Je hoeft het niet met mijn buurvrouw eens te zijn, daar kom ik óók zo op. Eerst maar eens kijken wat de partij voor de dieren erover te zeggen heeft:

"Natuur moet de ruimte krijgen. Er moet vaart gemaakt worden met een groot, Europees natuurnetwerk waarin dieren zich vrij kunnen bewegen en waarin natuurlijke evenwichten kunnen ontstaan. Het jachtgeweer speelt bij de totstandkoming van die evenwichten géén rol."

Het lijkt me duidelijk dat mijn buurvrouw, buurman & buurschoonzoon en de partij voor de dieren nog wat uit te zoeken hebben met elkaar. 


Illegale slacht
 Stierenvechten

De Partij voor de Dieren heeft over het in Spanje populaire stierenvechten ook een mening:

"Voor barbaarse tradities is in een beschaafd Europa geen plaats. Stierengevechten, foie gras en onverdoofde rituele slacht moeten worden verboden." 

Rik Zaal schreef ooit in zijn boekje: "Alles over Spanje" (....)Dat het dier het laatste kwartier van zijn leven lijdt, is duidelijk. Maar de vier jaren die aan deze marteling voorafgaan, zijn heel wat prettiger dan de levensjaren van een stier in Noord-Europa.(....) Als een stier zou mogen en kunnen kiezen tussen Spanje en Noord-Europa, dan was de keuze waarschijnlijk niet moeilijk. 

Nu is de PvdD ook voor verbetering van de levensomstandigheden van de in Noord-Europa levende dieren, maar het zou me verbazen als Rik Zaal PvdD stemt. 

Tim's wilde zwijntje

Een tijdje geleden heeft onze zoon Tim een wild zwijn doodgeslagen. Een kleintje, maar toch, doodgeslagen. Zonder verdoving. Dat kwam zo. Hij was met een vriendje aan het hardlopen ergens in het bos toen ze een klein zwijntje zagen. Moeder kwijt? Wie zal het zeggen. Dat vriendje, afkomstig van de onmetelijke Argentijnse pampa's gaat sinds hij hier woont haast ieder weekend uit jagen. Soms is zo'n aangeschoten beest nog niet dood, en dan snijd je de strot door van je trofee. Zo doen jagers dat. 
Tim en Eloi hadden echter geen mes bij zich gestoken in hun renuitrusting, dus moesten ze iets anders verzinnen, want ze hadden hem wel gevangen. Loslaten was ook een optie, maar dat kwam niet direct in hun hoofd op. 
Ongeveer zoals onze voorouders uit het stenen tijdperk dat aan moeten hebben gepakt, zagen zij in een nabijgelegen steen een wapen. En zo is het gebeurd.
Je kunt het bezwaarlijk een rituele onverdoofde slachting  noemen, maar een tikkeltje barbaars klinkt het wel.


Schade

Ik weet niet of Erasmus destijds in zijn Collecteana Adagiorum ook iets over levende en dode wilde zwijnen heeft opgenomen,  feit is dat mijn buurvrouw de boerin en Tim en zijn vriendje het adagium "geen beter zwijn dan een dood zwijn" van harte met elkaar delen. Hoe komt dat dan? 


Ik zal het laten zien:


Illegale omwoeling?

Deze enigszins rommelige foto heb ik gisteren gemaakt toen ik direct achter ons huis begon met mijn seizoensvoorbereidingen: bramen verwijderen. Dat doe ik ieder jaar één of twee keer. Het levert altijd kapotte handen, onderarmen en zweren van die doorns op, maar het is hartstikke leuk werk. Iedere dag een uurtje lekker buiten, niks aan je hoofd en het dient ook nog ergens toe. Dat ons terrein niet wordt overwoekerd door bramen in dit geval. 
Normaal is wat er op die foto te zien is een kampeerveldje. Redelijk vlak en strak met gras. Nu dus even niet, en dat komt door de wilde zwijnen. 5 meter van mijn slaapkamerdeur, dichtbij genoeg. 
Ik ben met mijn bramenverwijderklusje pas op het tweede veldje. Normaal gesproken wordt het naarmate ik verder van ons huis verwijderd raak steeds beroerder. Zo dichtbij als dit jaar had ik nog niet eerder schade, en daarom durf ik niet zo héél goed verder te gaan. Want als u van de zomer uw tent op wilt zetten, doet u dat graag op een beetje een vlak terrein..............
Tim helpt tegenwoordig met het terreinonderhoud. En ziet, net zoals de familie-boer, dat het de zwijnen in ons natuurnetwerk vooralsnog aan natuurlijke vijanden ontbreekt en dat het met de hand herstellen van ons terrein een hoop werk is. De familie-boer kan er tenminste nog met een tractor bij, maar een paar dagen zijn ze jaarlijks wel van de straat. 

En dat geheime verdrag?

Ze hebben bij de buren niet graag dat ik het aan de grote klok hang, maar wij hebben een afspraak gemaakt waarvan de bovenste foto een resultaat is. Als ik in het najaar op mijn rookbalkonnetje zit, hoor ik soms wilde zwijnen walnoten eten beneden aan de rand van de beek. Als ik dat hoor, dan bel ik mijn buurschoonzoon. Die komt dan met zijn jachtgeweer (tegenwoordig voorzien van nachtvizier en een soort laserlicht) naar buiten en probeert die dieren dood te schieten. 
's Nachts jagen mag geloof ik niet, of je mag alleen jagen in de weekends, de regels ken ik niet zo, maar het is zeker illegaal. En dan moeten, als hij wat raakt, die kadavers worden opgeruimd voordat de volgende ochtend de boswachters eventueel komen.  Die weten wel dat hij dat doet, maar zolang er geen heterdaadje valt te constateren, houden die zich van de domme. 
De laatste keer legde hij twee van de vijf notenkrakende zwijnen om. Ik had gelukkig twee -legale- Roemeense mannen met boeren-roots te logeren, die wel in staat zijn om zo'n varkentje te slachten. Gelukkig maar, want ik had alletwee die evers gekregen omdat dat wildezwijnenvlees buurschoonzoon zijn neus uitkwam ondertussen. En ik heb geen flauw idee wat ik met zo'n dier moet doen. En hoe nog minder.

Af & toe staat er 's winters stoofpot wildzwijn op ons menu. Niet in de zomer hoor, want het is illegaal, dus eten wij het zelf wel op. 

Tim houdt erg van dieren. Maar of hij ooit op de PvdD zal stemmen?  

Terug naar de website

Geen opmerkingen:

Een reactie posten