vrijdag 15 januari 2016

Subliminaal strohuis

Het blijft een dingetje, dat subliminale. Sinds vorig jaar verhuren wij twee Strohuizen. De eerste al sinds augustus '14. Toen was het nog niet klaar, maar dat wisten de toenmalige gebruikers van te voren. Het waren de proefkonijnen. Zij waren trouwens wél erg enthousiast. Sinds januari 2015 staat het Strohuis op de site.
De reden dat we vorig jaar een tweede hebben gemaakt, is dat een paar weken na het online zetten van dat 1e Strohuis de hoogseizoen-periode vol zat. Toen er een verzoek kwam voor een huurperiode van 2 weken die ik niet meer kon plaatsen, zei ik tegen die mensen: Ok, als jullie er een harde reservering van willen maken, bouw ik er nóg ééntje. 

Zo gezegd, zo gedaan. Die familie is hier geweest en was dermate tevreden dat ze overwogen om terug te komen, zeiden ze. En dat gaat ook gebeuren, want afgelopen september reserveerden ze voor de komende zomer. 
Bij het afscheid bespraken we de voors en tegens van het concept. Jeroen was erg enthousiast en daarom vroeg ik hem een recensie te schrijven, dan horen de mensen het ook eens van een ander, dacht ik. Dat heeft hij gedaan:

"Onvergetelijke vakantie in strohuis

Wij (gezin van 5) hadden dit jaar (aug 2015) een onvergetelijke vakantie in Lo Closo dankzij gastheer Jaco en gastvrouw Franka, maar niet ook te vergeten de kinderen op de camping (7 t/m puber) waar onze kinderen het leuk mee hadden.
Eenvoud. Een trampoline, paar hangmatten voor de grotere jeugd, een rots. Kinderen hebben niet veel nodig. Ze zagen vooraf op tegen de aangekondigde wandelingen. "Wat is daar nou aan?"
Jaco en Franka hebben ons wat goede tips gegeven en die bleken een schot in de roos. Want wat een prachtige en pittige wandelingen hebben wij gemaakt; alsof je soms alleen op de wereld bent. Enorm fijn samen met het gezin. Na een dagtocht even springen van de rots in een beek. Of spectaculair raften. Voor het canyoning komen we nog eens terug, net als de hutten die we nog niet hebben gezien.
Het verblijf in een strohuis is ons echt enorm goed bevallen. Toch op de camping, luxer dan een tent, maar geen eigen toilet waarbij het camping gevoel toch behouden blijft. Lekker koel overdag (ook als de mussen van het dak vallen) en aangenaam warm in de ochtend.
En dan waren er nog de avonden dat we genoten van een 4 gangen diner, gemaakt door Franka - voor iedereen die wil gaan: Gewoon doen. Geweldige en heerlijke ervaring.

Onze kinderen willen terug. En dat doen we!

Tot volgend jaar.

Familie Bouma."

Klinkt goed hé! 

Vanmorgen stuitte ik toevallig op een -niet door mij geïnduceerde(!!!)- recensie op Tripadvisor. Ik kijk nooit naar Tripadvisor of Zoover. Van de laatste weet ik niet eens of we er opstaan. Er staat me vaag iets van bij dat ik daar een keer naar gekeken heb en ons, of campings in de buurt, toen vond onder de categorie Costa Brava. Dat vond ik zo achterlijk dat ik het erbij heb laten zitten.....


Bij de zoekterm: Parapente Lo Closo: (een domme actie overigens) viel mijn blik op iets van Tripadvisor. Daar hebben we weleens een minder gezellige recensie op gehad, die ik pas twee jaar na plaatsing opmerkte. Hier dateert de laatste review van 22/10/2015. Die had ik nog niet gezien. Even doorklikken.

Er stond inderdaad een nieuwe recensie op, die kopiëer ik integraal hieronder:

“Spartaanse strohut”

Ben je op zoek naar een betoverende omgeving met overweldigende natuurpracht, stop dan met zoeken en bezoek het Parc Nacional Aiguestortes i Estany Maurici. Uitgestrekte rotsvelden, hooggelegen bergmeertjes en adembenemende uitzichten, alles is aanwezig voor fantastische bergwandelingen. Zo trokken wij in september 2015 naar de Spaanse Pyreneeën en hadden we op basis van de uitgebreide beschrijving op de website van Lo Closo het plaatsje Berros Jussa (net aan de rand van het park). En waar we op basis van de website verwachtten een 'luxe hut' met goed geoutilleerde keuken en fantastisch uitzicht verwachtten bleek de werkelijkheid anders. Het is maar net hoe je de website interpreteert en weet te lezen wat er niet staat: er is geen elektriciteit, verlichting, bruikbaar water, mogelijkheid tot verwarming of keuken waarin meer dan een eenpansgerecht kan worden klaargemaakt. Daarnaast waren de bedden even spartaans als de hut zelf. Kortom, de voorzieningen in de hut zijn minder dan dat je naar onze mening voor 65 euro per nacht (excl. 10 euro voor beddengoed per nacht) zou mogen verwachten. Als we vooraf hadden geweten dat de voorzieningen zo mager waren hadden we waarschijnlijk niet besloten om in de strohut te overnachten. Kortom: bent u op zoek naar een spartaans onderkomen in een fantastische omgeving, zoek niet verder.

Stayed September 2015, travelled as a couple

Klinkt een stuk minder!

Voor alle duidelijkheid: We hebben het hier over hetzelfde strohuis (Met als enige verschil dat de schrijvers van de eerste recensie de door hen aangekochte barbecue hadden achtergelaten voor gebruik van gasten die na hem kwamen. Goed idee, ik heb er voor de ander ook één gekocht), met exact dezelfde inrichting. Een paar weken verschil zat er tussen. 
Ik zou liegen als ik zeg dat ik blij ben met een recensie die het strohuis/ons ** op een schaal van ***** toekent. 
Als je als bedrijf(je) fouten maakt, is de beste remedie naar het schijnt deze meteen te erkennen. En niet in de verdediging te gaan. Ontkennen en misten laadt allerlei verdenkingen op je. Mijn vingers jeuken om een paar opmerkingen te maken, maar dat doe ik dus lekker niet.

Wat dan wel?

Het slimste lijkt me, en dat had ik toevallig de afgelopen dagen gedeeltelijk gedaan, subliminale boodschappen die mogelijk een te positief gevoel opwekken uit de tekst te halen. Want wij hebben helemaal geen belang bij teleurgestelde klanten, en teleurstelling, zelfs gedeeltelijk veroorzaakt door een vorm van misleiding, is wat ik uit die tekst opmaak. 

Daarom heb ik de schrijver een vriendelijk -bedoeld, dan toch- mailtje gestuurd met de uitnodiging om de zojuist door mij gereviseerde tekst met kritisch oog te lezen en van commentaar te voorzien om te helpen teleurstellingen zoals door hen ervaren in de toekomst te voorkomen. 

Ik hoop van harte dat hij dat doet. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten