maandag 11 januari 2016

De familie Doorsnee III: To WIFI or not to WIFI


Todo el mundo tiene derecho a Internet y nosotros lo garantizamos (iedereen heeft recht op Internet en wij garanderen het, slogan van Movistar, de Spaanse KPN)


Als het vorige stukje over koelen en vriezen kan worden opgevat als een verholen kritiek op de consumptiemaatschappij, geldt dat zeker voor het thema WIFI. Tegenwoordig wordt WIFI, in de trein, op het werk en thuis niet meer gezien als een luxe maar als een soort 21e eeuws grondrecht. Dat al sinds 2007 het dataverkeer wereldwijd meer (en steeds meer meer) CO2 uitstoot met zich meebrengt dan het vliegverkeer, weten overigens maar bar weinig mensen. Er is een tijd geweest dat zich linksig noemende mensen zoals ik uit principe niet vlogen. Vanwege het milieu. Ik heb nog nooit iemand ter linkerzijde gesproken of ergens gelezen dat mensen geen telefoon of computer gebruikten vanwege het milieu. Raar eigenlijk. 



WIFI op Lo Closo

Je kunt hoogspringen of laagspringen, een grondrecht is een grondrecht. En wat meer is, wij begonnen klanten te verliezen doordat wij geen WIFI hadden. Er moest iets gebeuren. Nou ja, moest, ik had ook kunnen stoppen met roken en drinken. Dat had misschien net zoveel opgeleverd als het verlies van die klanten, maar zoals elke ware verslaafde gaf ik daar een draai aan. 
Als ik náást die extra klandizie óók nog van mijn verslavingen afkom, hebben we een extraatje! Zo houdt de burger zichzelf voor de gek. 

Is het waar wat Movistar zegt?

Bij ons liggen er geen glasvezelkabels in de grond. Koperen trouwens ook niet, wij hebben helemaal geen kabels. Dat betekent dat onze data vanuit de lucht moeten worden geplukt en niet, zoals de reclame ons wil doen geloven, wij kunnen kiezen. Daarvoor zijn er hier 4 mogelijkheden. 
-Een signaal wat speciaal in de lucht wordt gehouden voor moeilijk bereikbare plaatsen op het platteland. Zoals ons dorp. Helaas is ons huis extra moeilijk bereikbaar. Er staat een berg tussen ons huis en de zendmast in. Het dorp ontvangt dat signaal wel, wij niet. Die valt dus af.
-Het radiosignaal van de vaste telefoon. Dat hebben we vroeger gehad. De snelheid was meestal zo'n 8Kbs. U leest het goed, K. Tegenwoordig is een foto van een smartphone al gauw 10 Mb, dus dat duurt met die verbinding als alles goed gaat 20 min. Daar zijn we maar mee gestopt. 
-GPRS en afgeleide varianten. Het mobiele telefoon signaal. Daarvoor hebben we aardig bereik, maar dat houdt op bij 5G in de maand. Vroeger hadden we zo'n dongeltje met 5G, maar dat schiet niet op om een router voor WIFI op te zetten. Movistar jokt dus een beetje.
-Tenslotte de satelliet. Die hebben we nu. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Dacht ik. 30G per maand. 

Wat hebben we in theorie nodig?

Onze kinderen en wij hebben contracten van 1 of 2G in de maand op onze mobieltjes. Zelf ben ik een fervente Wordfeud speler, surf af & toe een beetje, bekijk mijn mail en soms app ik wat. Het dataverbruik op mijn telefoon is minder dan 300 Mb, dat is max 10 Mb per dag.
Als ik dat cijfer vermenigvuldig met het aantal gasten, zeg 60 (aan een enkel kleiner kind wordt door sommige gruwelijke ouders het grondrecht ontzegd), dan kom ik op 600 Mb/dag x 30 dagen = 18 G. Dus je zou denken dat wij met 30 G aan de veilige kant zitten, 66% overcapaciteit tenslotte. 



Wat hebben we in de praktijk nodig?

Dat viel afgelopen zomer in de praktijk een beetje tegen. Op zekere avond kreeg ik een alerta (idd waarschuwing) van mijn provider dat ik 80 % van mijn maandbudget er door had. Toen had ik nog 6 G en eerlijk gezegd niet helemaal helder wanneer mijn contract opnieuw zou beginnen met tellen. 
Dat was ook niet nodig, want aan het eind van de volgende ochtend lag de boel plat. Ondanks dat ik alle binnenkomende gasten op het hart had gedrukt zich alsjeblieft te beperken tot mailen & appen.
Dan ben je al gauw een zeurpiet. Een mevrouw zei me eens: "Ik voel me al bijna schuldig als ik een fotootje opstuur." En dat is precies het probleem. Dat fotootje met de mail van haar Iphone kost haar haast haar (door mij toebedeelde) dagquotum. Zonder dat zij zich dat realiseert.
Een paar kinderen die ik het probleem probeerde uit te leggen, zeiden: "Ok, dan luisteren we alleen muziek op Youtube."  Youtube, niet in HD, verbruikt 2,5Mb. Per minuut. Twee liedjes van ruim 3 minuten beluisteren kost 15Mb. 
De conclusie lijkt gerechtvaardig dat 30 G niet volstaat, althans niet bij 24 u open signaal en gebruiksbeperking vergelijkbaar met de klassieke onthouding van de clerus. Daar werkt het ook niet altijd top, dus ik had gewaarschuwd moeten zijn. 

Signaal weg, maar het grondrecht blijft. 

Tsja, netzomin als ik kleine meisjes met pakjes ham kan weerstaan (zie het verhaaltje over koelen en vriezen), kan ik er evenmin tegen als mensen die rekenen op een WIFI-signaal dat ineens niet meer hebben. 
Voor de gewone klant gaat het nog, maar er was een drietal vrouwen aanwezig met héél belangrijke te regelen zaken. Of het toeval is dat het vrouwen waren, durf ik niet te zeggen, het valt me nu pas op. 
De volgende stap was daarom dat ik met mijn telefoon een hotspot maakte. Toen ik door mijn 2G heen was heb ik met de telefoon van Franka een hotspot gemaakt en tenslotte, toen die ook op was de oude dongel die ik met prepaid kon opfluffen ingezet. Na een paar dagen was ons hele gezin geheel en al uitgekleed. Gelukkig waren de belangrijke zaken inmiddels geregeld. Alleen zaten wij zelf een tijdje zonder. En dat is niet zo handig als je met klanten moet mailen, bijvoorbeeld.

De oplossing

Ik vrees dat ik geen oplossing heb. Ik verdom het om € 6000/jaar te betalen om de grondrechten van de Fam. Doorsnee te waarborgen, dat rook en drink zelfs ik lang niet bij elkaar. 
In de trein klaagt de Fam. Doorsnee dat het internet zo traag is. De NS stuurt je zelfs een excuusje als je in de trein inlogt met de geruststellende toevoeging : Wij doen ons uiterste best om de problemen zo spoedig mogelijk te verhelpen.

Dat ga ik hier dus niet doen, de problemen verhelpen.

De dominee in mij zegt: Je moet de mensen het aardiger vragen, beter uitleggen hoe het werkt, maar gesteund door de speltheorie zeg ik: Er zullen altijd Freeriders blijven zijn. Alleen met betaalde verbindingen, controle op verbruik per IP adres enz. enz. krijg je het echt goed geregeld. 

De stekker er op tijd uittrekken helpt natuurlijk ook. Ik denk er sterk over om a.s. zomer bij mijn volgende alerta, hups, de router te ontkoppelen.............ik begin nu al te glimlachen achter mijn toetsenbord.
Geef ik de dames en heren met belangrijke kwesties een ereplaats achter mijn beeldscherm in de woonkamer, genieten. 

Nachrift: Toen ik de gasten van komende zomer die een vakantiehuis hebben gehuurd vandaag op de hoogte stelde van het feit dat er een foutje op de website staat en dat er komend jaar géén WIFI in hun huis zal zijn, werd ik door één van hen geïnformeerd over de mogelijkheid om -in België dan toch- voor € 2/dag 50 Mb in te kopen, 20 keer te bellen en gebeld te worden en 20 SMS'jes te ontvangen. Hoe duur dat in Nederland is weet ik niet, maar ik overweeg nu om mij zelf hierop te trakteren.......Dan laat ik die 30 G van de satelliet rustig vastlopen.
Voor de geïnteresseerden: Goedkoop surfen in het buitenland


Terug naar de website


Geen opmerkingen:

Een reactie posten