dinsdag 9 februari 2016

Koelen & vriezen

Ieder mens heeft tot op zekere hoogte recht op zijn eigenaardigheden, vind ik. Dat is in elk geval de gedachte waarmee ik mijzelf masseer als ik wéér over mijn "koelprobleem" begin. Want laten wij wel wezen: Een fatsoenlijke koelkast verbruikt nog geen kWh per dag. Omgerekend naar benzine is dat 0,1 L. Omgerekend naar auto is dat 1,5 km verplaatsing. Als u of ik op zekere dag iets vergeten bij het boodschappen doen en wij rijden terug naar ons boodschappendorp Estérri d'Àneu (7,2 km) verbruiken we 1 liter brandstof. Dat is 10 kWh aan energie. 10 dagen een grote koelkast aan de gang houden, met gemak. 




Dit gezegd hebbend, heb ik mij de afgelopen dagen toch maar het hoofd gebroken over het installeren van een uitbreiding van de koelvoorziening van onze gasten zonder stroom. Althans, zonder het installeren van één of meerdere extra koelkasten. 

Eén van mijn eigenaardigheden zullen we maar zeggen. Een andere is dat rekenen een soort hobby van mij is. Op bijgaand plaatje staat een gedeelte van het resultaat van zo'n exercitie. Een theoretische koelbox met 3 m2 buitenoppervlakte verliest per dag als hij gemaakt is met een buitenwand van 16 cm isolatie bij een gemiddelde buitentemperatuur van 20 °C en een binnentemperatuur van 4 °C 124 kJ. Dat staat er onder andere. 
Om water te laten bevriezen is een hoop energie nodig. Kost het koelen van een liter water 4,2 kJ per graad Celcius (de bekende kilocalorie), het bevriezen van water kost 334 kJ. En die komt weer vrij bij het ontdooien. En nog een beetje meer, want dat water mag opwarmen tot 4 gr.C. Dat betekent dat een bevroren fles frisdrank (-10 °C) met een inhoud van 2 liter een koelbom is met een energieinhoud van 725 kJ. Conclusie: Een bevroren Colafles bevat genoeg koude om mijn koelbox 725/124 = 6 dagen koel te houden! Dan moet die koelbox wel dichtblijven, en dat gaat natuurlijk niet gebeuren. 

Het toevoegen van een handje keukenzout zorgt ervoor dat het vriespunt iets verlaagd wordt, maar heeft op de totale energieinhoud niet zoveel effect. Waarom ze die standaardkoelelementen met een zoutoplossing vullen, is mij niet geheel duidelijk. Misschien om het koelen sneller te laten verlopen?

Hoe dan ook, ik ga een proefkoelbox bouwen die de komende tijd wordt getest. Als mijn tests mijn theorie ondersteunen, ga ik lekker géén gaskoelkasten aanschaffen voor de uitbreiding van onze koelcapaciteit. 

En bevriezen doen we met de zon. Waar hebben we anders die zonnepanelen voor op het dak liggen?

Terug naar de website

Geen opmerkingen:

Een reactie posten