woensdag 3 februari 2016

Op weg naar Nederland?



Af en toe vliegen er een paar Vale Gieren richting Nederland en België. In de Gelderlander-online van 28 juni 2015 lees ik het volgende:


HOGE VELUWE - Een groep van 35 vale gieren heeft zondagmiddag over de Hoge Veluwe gevlogen. Vogelaar Possen zag de groep rond kwart over 12 vliegen aan de oostkant van het park. Ruim 1 uur later meldde Robert Jan Jonkvorst een groep van 34 vale gieren bij Uddel. Beide vogelaars zetten hun melding op
waarneming.nl.
De groep heeft overnacht in de buurt van Uddel. Maandagmorgen is de hele groep van 35 dieren gezien, vliegend over de omgeving van Radio Kootwijk in zuidwestelijke richting. Rond 11.30 uur is de groep boven de Telefoonweg in Renkum gesignaleerd, ook in zuidwestelijke richting vliegend.

Zo'n bericht wekt mij op de lachspieren, ik kan er niks aan doen. Het heeft zo'n hoog spruitjesgehalte. Of wethouder Hekking? (Mond tikje samengetrokken hardop lezen deze zin:)

"Vogelaar Possen zag de groep(.....)" van 35 om 11.45u (....) en een uur later is er één zoek, want vogelaar Jonkvorst telde er nog maar 34 in Uddel."
En dan te bedenken dat ze zowel in Kootwijk als in Renkum in zuidwestelijke richting vlogen. In Renkum om 11.30 zuidwest, hoe kom je dan in Godsnaam om 12.15 noordoost in Uddel terecht? Nou ja, die beesten kunnen buiten je gezichtsveld best een bocht maken.

Sigarenbandjes


Bovendien zie ik op waarneming.nl dat er de hele maand juli een Vale Gier boven Texel en andere Waddeneilanden is gesignaleerd. Dan is dat probleem van die zoekgeraakte gier ook weer opgelost.

Vogelaars sparen eigenlijk bewegende sigarenbandjes. Als iemand iets op waarneming.nl plaatst, rukken ze er met zijn allen op uit. Dat ziet er afhankelijk van de waargenomen soort zo uit:


De Westelijke Blonde Tapuit

 
De Sperweruil 


De Kuifkoekoek


De Kroonboszanger

Ik kwam ertoe te Googelen op Vale Gieren Nederland omdat de laatste keer dat ik mij herinnerde dat er een troep in de Oostvaardersplassen was gesignaleerd ik een paar weken daarvoor hier iets vreemds had opgemerkt.

Serendipiteit?


En dat zelfde fenomeen zag ik vandaag opnieuw, dus leek het me leuk te voorspellen dat over een week of 2 een kolonie Vale Gieren in Nederland komt buurten.
Het is nog een tikkeltje te vroeg om waarneming.nl te informeren, tenslotte heb ik alleen een verschijnsel waargenomen dat ik 4 jaar geleden ook waarnam. Het is weliswaar een de ijdelheid strelende gedachte dat ik beschik over serendipitaire vermogens die de ornithologie verder zullen helpen, maar over overtuigende bewijzen beschik ik nog niet. 

Wat zag ik eigenlijk?

Vanmiddag zaten er een stuk of 100 Vale Gieren boven ons huis. Vale Gieren zien we hier bijna dagelijks, maar nooit meer dan zes tegelijk. En zeker niet zo lang, want ze waren er vanaf een uur of twee. En nu zijn ze met zijn allen gaan slapen naast ons terrein, het werd al donker en ze konden niet meer naar hun nesten door de harde wind???? Alsof ze zich zoals trekvogels verzamelen voor de aanvang van de reis. 

Dubbel vreemd is het, want het is Vale-Gieren-broedtijd.......wie gaat er op die eieren zitten vannacht?

Bij thuiskomst merkte Tim droogjes op dat volgens hem buurmanschoonzoon gisteravond minstens drie wilde zwijnen had doodgeschoten en niet opgeruimd. Zou ook een verklaring kunnen zijn, wat meer down to earth. Ze hadden zich in die versie gewoon al te lichtvaardig volgevreten en waren daardoor nog niet helemaal luchtvaardig. 
Vanavond toen het donker was, zag ik waarom de wilde-zwijnen-oogst gisteravond zo overvloedig was geweest. Buurmanschoonzoon heeft zijn jachttactiek aangepast. Tot voor kort reed hij altijd met de ronkende oude Nissan Patrol rond als hij op jacht ging. Nu gaat hij te voet. En dan horen die zwijnen hem niet van een km aankomen, slim bedacht!


Naschrift 8 mei: 

Het kan natuurlijk toeval zijn, maar ik moest er stiekem wel om lachen toen ik net op Nu.nl het volgende berichtje voorbij zag komen:










Zeldzame vale gieren gespot in Alblasserwaard

Terug naar de website

Geen opmerkingen:

Een reactie posten