zondag 19 januari 2014

50000 foto's

Onze website is in een nieuw jasje gestoken. Dat niet alleen, ik heb een handleiding toegestuurd gekregen waarmee ik zelf de tekst en de foto's kan gaan bewerken. HTML voor dummies zeg maar. Als dat gaat lukken, en waarom niet, ik heb altijd nog kinderen die ik in kan schakelen en waarvan ik verwacht dat zij de handleiding zeker zullen begrijpen, kan ik vanaf nu onze site zelf gaan bijhouden. Dat is handig, want ik ken mijzelf. 

Als ik van een klant hoorde dat er een foutje in een wandelbeschrijving zit, maakte ik ergens een aantekening met het idee om alle aantekeningen na de zomer te verzamelen en als pakket op te sturen naar onze webmaster. En dat werd dus vaak niks. Of ik was de aantekening kwijt, of het kwam er nog even niet van of enig ander slap excuus. En voor elke kleine aanpassing een mail sturen naar de webmaster vind ik niet efficiënt, enzovoorts. Dus er staan al drie jaar geleden aangepaste wandelbeschrijvingen op mijn harde schijf waarvan ik heb gezegd: wacht nog even met plaatsen totdat ik álle wandelingen van het betreffende hoofdstuk heb gereviseerd.

En met foto's was het nog lastiger. Ik vind het prettig om te zien hoe het staat, een nieuwe foto op een bepaalde plek. Dat kon dus ook niet. Maar foto's raken gedateerd, smaken veranderen, het staat een beetje raar (voor ons) als je op je eigen site een foto van een klimmend kindje ziet staan die je eigen dochter laat zien toen ze een jaar of vijf oud was. Inmiddels is zij bijna 19 en klimt ze zelf echt



De afgelopen weken heb ik onder andere besteed aan het doorlopen van de correspondentie met klanten van de afgelopen zes jaar. Dat waren een stuk of 5000 mailtjes. Ik heb ze niet allemaal gelezen. Het doel was de adressen te verzamelen om gebruik te kunnen maken van het gezamenlijke fotoarchief. Een snelle rekensom had mij geleerd dat die ongeveer 700 klanten van de afgelopen jaren minstens 50.000 foto's op schijf moeten hebben staan. Misschien een paar minder of meer, maar in elk geval heel veel foto's. Te veel om door te ploegen als je dat alleen moet doen. 

Maar er zitten misschien wel hele mooie, leuke of ontroerende bij. Dus ik ga een soort crowd-foto-funding opzetten. En dat ik daarmee begonnen ben, kun je in dit journaal zien. Hans Schot, de fotograaf, heeft als eerste een 93-tal foto's opgestuurd. Moeilijk kiezen meteen, dus ik moet nog wel bedenken hoe ik al die mensen tot pre-selectie kan aanzetten.........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten