donderdag 9 januari 2014

Dakar

Ik ken maar twee Nederlanders die van motorsport houden. Dat ligt natuurlijk aan mij, want elk jaar gaan er in Assen meer dan 100.000 mensen naar die herrie kijken. Ik ken dus de verkeerde Nederlanders.
Ik ken maar één Catalaan die niet van motorsport houdt. Opnieuw ligt dat aan mij, want niet alle Catalanen gaan bij de GP van Catalonië uit hun dak. Veel wel.

Gisteren is het jaarlijkse motorspektakel van de Dakar-rally afgesloten. Voor hen die tot mijn kennissenkring in Nederland of België (zouden kunnen) behoren:  De Dakar-rally is een jaarlijkse rally-wedstrijd voor motoren, auto's en vrachtwagens die vroeger van Parijs naar Dakar in Senegal ging. Sinds een jaar of wat geleden gewelddadige Malinese rebellen deelnemers hebben gegijzeld, wordt de rally in Zuid-Amerka gehouden. Nooit is helemaal duidelijk geworden of die gijzelingen ingegeven waren door boosheid. Het gebeurde nogal eens dat een voorbijscheurende Dakar-deelnemer per ongeluk wat spelende kinderen aan,- en of doodreed daar in de Sahara.

De overwinnaars gisteren waren  twee (!!!) Catalanen. Drie eigenlijk, want Laia Sanz was de beste vrouw. Zij is zo goed -15 wereldtitels in verschillende categorieën, drie keer de Dakar bij de vrouwen, leuk filmpje die link!- dat ze dit jaar besloot met de mannen mee te rijden, en daar werd ze zeer verdienstelijk 16e. Het is een nog vrij jonge -voor Dakar deelnemers- leuke, vreselijk ambitieuze meid, ik hoop dat ze nog een keertje overall wint.
Die andere twee heten Marc Coma en Nani Roma en vulden gisteravond de helft van het tv-nieuws en vanmorgen de andere helft van de voorpagina's van alle kranten. Als je het aan de media aandacht afmeet, heb ik het wel bij het rechte eind, met die motorgekte. Roma heeft vroeger ook weleens in motor gewonnen, nu dus Coma en hun beider eeuwige rivaal Isidri Esteve (ook al Catalaan) heeft een paar jaar geleden een foutje gemaakt en bereidt zich nu voor op de Paralympics van 2016. Ik heb inderdaad niet zo heel veel op met de sport.

Gedeeltelijk is dat natuurlijk gespeelde politieke correctheid. Zo roep ik ook altijd dat ik autorijden niet leuk vind. Nu wil het geval dat het hier gisteren flink gesneeuwd heeft waardoor ik mijn auto beneden had laten staan. Nadat ik vanmorgen vroeg samen met de jongens naar beneden gelopen was om hen naar het skiën te brengen, moest ik bij terugkomst kiezen. Toch proberen naar boven te rijden of opnieuw gaan lopen.......

Glibberend en glijdend, als een verbeterde uitvoering van Laia Sanz, heb ik de auto boven gekregen. Lekker was het!

Terug naar de website

Geen opmerkingen:

Een reactie posten